سفارش تبلیغ
صبا ویژن
...افسانه نیست
یکشنبه 90 آبان 22 :: 9:8 صبح ::  نویسنده : خادم المهدی

 

چهار چیز از مولا بیاموزیم(در خوبیها):

1.همانا ارزشمندترین بی نیازی عقل است

2.بزرگ ترین ترس بی خردی است

3.ترسناک ترین تنهایی خود پسندی است

4.و گرامی ترین ارزش خانوادگی اخلاق نیکوست

وچهارچبز به خاطر بسپاریم:

1.پرهیز از دوستی با احمق، همانا میخواهد به نفعی رساند اما ما رادچار زیان میکند.

2.پرهیز از دوستی با بخیل، زیرا از آنچه که شدید ما به آن نیاز داریم دریغ می کند.

3.پرهیز از دوستی با بد کار، که با اندک بهایی ما را میفروشد.

4.وپرهیز از دوستی با دروغگو، که او به سراب ماند دور را نزدیک و نزدیک را دور می نمایاند.

حکمت شماره ی 38نهج البلاغه ی مولا ی متقیان امیر المومنین علی علیه السلام




موضوع مطلب :
شنبه 90 آبان 7 :: 11:47 صبح ::  نویسنده : خادم المهدی

اگر میخواهید پارساترین انسانها باشید :هر جا شک دارید انجام ندهید.

اگر میخواهید عابدترین باشید : واجب ها را انجام دهید.

اگر میخواهید زاهدترین باشید : کار حرام نکنید.

 

سر آغاز دین، خداشناسی است، کمال شناخت خدا، باور داشتن اوست، کمال باور داشتن او، شهادت به یگانگی خداست و کمال توحید اخلاص است و کمال اخلاص خدا را از صفات مخلوقات جدا کردن است...

                                       گزیده ای از خطبه ی اول نهج البلاغه امام علی(ع)

محمد حسین طباطبایی: تفسیرعبارت است از بیان کردن معنای آیه های قرآن، روشن کردن و پرده برداری از اهداف و مفاهیم آیه ها.

البته تفسیر 50نوع تعریف دارد( تلاش فکری برای بیان آیه های قرآن و تعیین هدف از آنها )هم میتواند تعریف دیگری از تفسیر باشددر لغت تفسیر به معنی نقاب از چهره برداشتن و در اصطلاح به معنی تبیین کردن و روشن کردن هست. که تفسیر قرآن یعنی رفع ابهام از آیه های قرآن کریم.آیه های قرآن ظاهر و باطن دارد.به روایتی قرآن 7 بطن یا 70 بطن دارد که مقصود اصلی همین بطن های آیه ها است (آیات کنایه هستند)

برای نمونه:

«الرحمن علی العرش استوی»

                    معنای ظاهری=خداوند بر روی تخت نشست.

                    معنای باطنی=خداوند قدرت را بدست گرفت.

واضحه که مقصود از آوردن این آیه در راس قدرت بودن خداست و بر روی تخت نشستن کنایه ست اگر منظور همان معنای ظاهری می بود نعوذ بالله برای خدا جسم قائل میشد که با اعتقاد مسلمانان در تضاده...

اینجاست که استادمون میگن «کسی با ترجمه ی قرآن مفسر نمیشه!!!»

نظرات متفاوتی در رابطه با تفسیر هست که استاد ما سه نمونه رو گفتن منم همین سه نمونه رو مینویسم ...

1.عقل انسان نمی تواند مراد خدا را کشف کند (تفسیر اثری و روایات)و به صورت پرسش و پاسخ است...

تفسیر الاثری یا تفسیر روایی یا تفسیر به ما ثور:

 رویکردی به تفسیر قرآن است که در آن از روایات امامان معصوم استفاده می شود.

مانند البرهان فی التفسیر القرآن سید هاشم بحرانی

2.عقل رسول درونی است و هر چه تشخیص داد آن درست است!!!

3.عقل انسان ناقص است(از دوران صفویه تا قاجار) بعد از روایات ائمه تفسیر کردن ممنوعه!!!

در بین شیعه ها به آنها اخباریون-اخباری گری و در سنی ها ظاهریون-ظاهرگرایان..

اگر به آیه ای رسیدیم که تفسیر نداشت...توقف...

تفسیر انواع زیادی داره:

1.تفسیر موضوعی:تفسیر نمونه زیر نظر مکارم شیرازی و تفسیر موضوعی جوادی آملی

2. تفسیر علمی: المیزان فی تفسیر القرآن سید طباطبایی

3.اعتقادی تاریخی ترتیبی:تقریب القرآن الی الاذهان سیدمحمد شیرازی

4.تفسیر عرفانی: بیان السعاده فی مقامات العباده حاج سلطان محمد گنابادی

5. تفسیر اجتماعی: تفسیر نور قرائتی

6.تفسیر عرفانی:تفسیر القرآن الکریم صدر المتالهین شیرازی

 

 

        این مطالب بر گرفته از کلاسهای آقای شریفی راد استاد تاریخ تفسیر،حاج  آقا هاشمی     استاد اخلاق،حاج آقا صفر لکی استاد نهج البلاغه والبته مهمتر از همه تحقیق و جستو     جوی خودم ..میتو نین حدس بزنین کجاش مال منه؟؟

اللهم عجل     لولیک الفرج  یا زهرا    !!

 




موضوع مطلب :

درباره وبلاگ

کی گفته عاشقی کار پروانه نیست روضه های مادر ما افسانه نیست
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 32
بازدید دیروز: 8
کل بازدیدها: 200467



>